vrijdag 27 februari 2009

Pruimevlaaike... het vervolg

Ik had nog wat meer info en ook een foto beloofd, dus hier komt het :
Wanneer de traditie van pruimevlaaikes op aswoensdag in het Antwerpse is ontstaan, blijft nog een raadsel. Maar ik weet nu waarom het zou gedaan worden.
Volgens mijn bakker is dit, omdat er op aswoensdag, na die zotte dagen, en aan het begin van de 40 vastendagen, boete moet gedaan worden, met iets zwart.
De gelovige Katholieken gingen dus in de kerk een zwart kruisje halen op hun voorhoofd (vroeger werd dit zelfs met echte as gedaan !); de niet zo gelovige mensen, die toch de traditie van iets zwart wilden volgen, aten daarom een "zwart" pruimevlaaike.
Ik denk dat de echte gelovigen ook wel een pruimevlaaike zullen gegeten hebben, wij Vlamingen zijn immer genieters !! Zelfs "meneer Pastoor" zal er wel van genoten hebben !
Ziehier dus de echte Antwerpse ! Sommige bakkers maken ze met een raster van deeg, andere zonder, maar het is dus met dat "zwarte" pruimenmoes.

En ze waren héél lekker !! (LOL)

I finally found out more about those typical Antwerp plum-pies :

My baker didn't know when the tradition started, but he knows why :

On Ash Wednesday, after those crazy Carnival days, and at the start of the 40 days of Lent, the real Catholics went to church to get a black cross on their forehead as a penance(it used to be real ash in early times); people who were not so religious, but also wanted to follow the tradition of something black, used to eat a 'black' plum-pie instead.

But I believe that even the Catholics will have enjoyed those pies, we Flemish love our food !

And I guess even the Catholic priest might have enjoyed his plum-pie !!!

So there you have it, the real Antwerp plum pie : some bakers make them with a dough lattice, others without, but it's always with that 'black' plum-puree.

And they were delicious !!! (LOL)

2 opmerkingen:

  1. Mmmm dat ziet er wel lekker uit dat pruimvlaaike. Toen ik nog naar school ging in het lager moesten wij ook altijd om dat zwart kruis gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaai, dat ziet er gewoonweg uit om direkt in te bijten !!!

    Als ik moet kiezen tussen een assekruisje of deze lekkernij, dan weet ik het wel hoor !!!

    BeantwoordenVerwijderen